i Livet

IKEA-mania

Allt snack om “børn, bryllup og parcelhus” kan till och med ge en IKEA-älskande ung dam hjärtklappning… Så varmt välkommen tillbaka din sura lök! (ett fantastiskt danskt uttryck som jag, OM jag en dag återvänder till andra sidan sundet, helt klart vill sprida hjärtligt omkring mig)

På tal om min gränslösa kärlek för tidlös design, i stil med billy-bokhyllan, besökte jag Kamprad-imperiet idag. Klockan var straks före halv 11 när jag steg av buss 150S och mödosamt genomförde den långa “kringel-krångliga” vandringen mot ingången. Innanför dörrarna möttes jag av en svag doft av nystekta köttbullar och gräddsås…ahhh precis som hemma! Tyvärr möttes jag också av ett myller av människor! Inte ens klockan tidigt, när folk borde vara på jobbet, kan man få fred och ro i tingel-tangelhörnan och ljusavdelingen. Konklusion: ingen finanskris för miljardföretaget, Sveriges stolthet.

Dagens projekt var något så upphetsande som: en tavelram (till min favoritbild av Gustav Klimt, Der Kuss), förvaring till badrum + garderob  och en stekpanna. Som alltid fann jag det jag skulle + en massa annat som jag, så sent som igår inte visste att jag behövde. Jag får alltid AHA-upplevelser på IKEA.

Skämt och sido… till och med jag kan se butikens negativa sidor. Jag kommer dock alltid att vara imponerad av den succé IKEA är. Året 1976 formulerade Ingvar Kamprad, grundaren av IKEA, följande 9 teser för att sammanfatta sin vision för företaget:

  1. Sortimentet – vår identitet
  2. Ikeaandan. En stark och levande verklighet
  3. Vinst ger oss resurser
  4. Att med små medel nå goda resultat
  5. Enkelheten är en dygd
  6. Linje annorlunda
  7. Kraftsamling – viktig för vår framgång
  8. Att ta ansvar – en förmån
  9. Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!

Vad ska jag säga, det är inget annat än genialt. Hehe heja Billy!

Giv lyd fra dig

Comment

  1. Jeg er rystet, RYSTET, over at denne tidligere så stærke bastion for IKEA-had, nu er faldet sammen så eftertrykkeligt. Det er begrædeligt, ja, nærmest trist.

    Tilmed er visse skribenter kammet over i hyldesterklæringer og recitationer af en virksomheds værdigrundlag. Skal man finde indbegrebet af puritansk svensk Folkhems-porno, så er det vist i IKEA’s annaler at man skal kigge.

    Fnys. Men den nye vasketøjskurv ER nu fin.